אפיק
עלעל קבוצת עין-גדי מס' 275
11/7/68
שבת שלום!
שוב הופענו והקיץ עמנו, מלווה בשפע פירות ובגלידה במועדון לחבר, שזה עתה פתח את שעריו. בנוי עוסקים במלוא המרץ בפתוח, ובדשאים מפזזות הממטרות ומשחקות באור. ואילן בשדה גמרו סוף סוף לבצור, מחסלים את שאריות העונה שעברה בגן ירק ומכינים את השטחים לעונה הבאה. בורדים משפצים את החממה. בקיצור- הקיץ על כל תופעותיו.
והפעם ב"אפיק" ראיון עם יוסי ליאור, "קוטריי" בגרעין "סער", דורון מגלה לנו צפונות חייו של האפעה, חנהל'ה חזרה אלינו במדורה, וכמובן דו"ח שוטף מהנעשה בועדות השונות.
קריאה נעימה ולהתראות בעוד שבועיים.
ראיון עם יוסי ליאור
עם חנוכת בנייני בית ספר שדה החדשים, החלטנו להקדיש חלק מה"אפיק" לביה"ס והאכסניה. פנינו לאדם שיוכל לתת לנו פרטים מדויקים ביותר בשטח זה. כמובן שמצאנו את "האיש שלנו באכסניה", הוא הוא יוסי ליאור.
יוסי תמיד עסוק וממהר, ואף על פי כן הצלחנו למצוא אצלו חלל של מחצית השעה ולראיין אותו. וגם זה על רגל אחת, כשאנו מסבים לשולחן בחדר האוכל.
פתחנו בשאלה הרגילה:
כיצד הגעת בכלל לעבודה בבי"ס שדה והאכסניה?
באוגוסט בשנה שעברה פנו אלי דוד אברהמי ובניס ולחצוני אל הקיר. בקשו שאלך לנהל את האכסניה ובי"ס שדה תוך וויתור על יציאה ללמודים, וזאת לאחר שהועלתה השאלה באסיפה על גורלה של אכסנית הנוער. אז הוחלט לקשור באכסניה יותר אנשי משקים שישתלבו בהדרכה- אנשי משקים בכלל ואנשי עין גדי בפרט, וזאת בגלל שרצינו בהמשך עבודתה של האכסניה, וגם במגמה להוסיף ענף תעסוקה נוסף לחברים, הן מבחינת ניהול והן מבחינת הדרכה.
ראשית הגיעו למסקנה שיש למנות מנהל לבי"ס שדה. היות ויוסי פלדמן המשיך בעובדתו זו, הוחלט שהמשק ידאג למנהל כללי גם של האכסניה וגם של בי"ס שדה. בתחילה היו שנטי מועמדים, דודו א. ואני, וכנראה שהייתי יותר נוח ללחצים והסכמתי לקחת את העסק לידיים.
כיצד אתה רואה את שילוב המשק עם האכסניה?
לפי דעתי האכסניה ובי"ס שדה חייבים להיות גוף נספח למשק, הן מבחינה חברתית והן מבחינת השרותים.
מבחינה חברתית אין ביה"ס והאכסניה מסוגלים להוות גוף חברתי עצמאי. בגופים אלה קימות כל המגבלות הקימות בקיבוץ מבחינה חברתית, אך נעדרים כל הגורמים החיוביים. לגבי שרותים חושב אני שהמשק יכול וצריך לתת לאכסניה את כל השרותים כמו מחסן, כלבו, ריכוז קניות משותף, מוסך, מסגריה וכו'. כיום המצב מבחינת שרותים אינו כזה לצערי וחבל.
המצב הנוכחי הוא תוצאה של התנגדות חברים מסוימים, ולכן לא הצלחתי במשימה שנראתה לי ראשונית בחיוניות בקשרים שבין המשק לאכסניה. אבל אני מקוה שבמשך הזמן אצליח בכל אופן להגיע למצב בו האכסניה וביה"ס יקבלו את כל השרותים במשק ויהוו גוף נספח למשק הן מבחינה חברתית והן מבחינת שרותים.
שילוב נוסף של המשק וביה"ס הוא צרופם של אנשים נוספים למנגנון ההדרכה. אני משער שבשנה הבאה חעבדו עוד מספר אנשים בביה"ס ובהדרכה, כמו ניצה חופש, היוצאת השנה לקורס מדריכים (דוד א. עובד בחופש כמדריך).
מי הם אנשי הצוות הנוכחי?
כמו במשק גם בבי"ס שדה ובאכסניה מבחינים בין זמניים וקבועים: בין הזמניים אפשר למנות את המורות החיילות הנשלחות לכאן במסגרת שרותן הצבאי. חלק נוסף בזמניים מהווים החברה הבאים דרך לשכת העבודה, העוברים סלקציה רצינית. הקבועים הם ההנהלה ומספר מדריכים מקיבוצים. אנשי הצוות מתחלקים לפי התפקידים בעבודה. בבי"ס שדה: האירוח (אכסנית הנוער), בישול, שמורת הטבע ומנהלה. כמובן שבהתאם למקום העבודה כך עולה רמת הדרישות. כיום המצב אינו שפיר, ולא הצלחנו לגבש צוות ראוי לשמו. היה נסיון קליטה של אקדמאים, והנסיון נכשל.
יוסי, לאיזה מצב נכנסת, ומה היו משימותיך?
נכנסתי לתפקיד החדש "כסומא לארובה". היו לי שלוש מגמות עקריות:
פגישה והכרות עם אנשי אגודת עין גדי, גיוס וארגון כספים, והדבר השלישי הוא ארגון צוות עובדים. משלוש המגמות האלו אני מודה שהצלחתי במשימתי הראשונה בלבד. המשימה השניה שטפלתי בה היא גיבוש צוות עובדים . נכנסתי בתקופת המלחמה וכן בתחילת הדרך לתקופת סוף המיתון, וקשה היה לגבש צוות עובדים. רציתי להגיע למצב שצוות העובדים יסופק בצרכיו ובשכר מתאים. באם מדבים כבר על גיבוש צוות, אז לפי דעתי רעיון קליטת גרעינים לביה"ס לשם עבודה בביה"ס כאנשי צוות הוא רעיון לא נכון. זרת מפני שלא כל חברי הגרעין מגיעים לתפקידי הדרכה, ויש צורך לעסוק גם בתפקידי שרותים. דבר זה שובר את הגרעין, וחבל לגבש גרעין גדול כדי להוציא צוות של 3-4 אנשים בסופו של דבר. ואין צורך בכל נימוקים או תרוצים- ההוכחה קיימת במציאות.
מה נעשה עד היום?
עומדים אנו כרגע במעבר מהאכסניה הישנה לחדשה, והגענו לעתוי טוב בין סיום העונה וכניסה לעונה חדשה, אבל ההעברה נתקלת בקשיי ארגון ומחסור בבעלי תפקידים. המצב שיתהווה לאחר המעבר הוא שבי"ס שדה יהווה יחידה עצמאית המכילה מבנה פנימיה (יכולת איכלוס 96 איש), מבנה ביה"ס עצמו וחדר אוכל. נעשים מאמצים לגמור את הבניה של המשרדים, הקמת מרפאה וכן שלב נוסף לביה"ס. אלו למעשה הבנינים שיעמדו תוך הזמן הקרוב, למרות שבתכנון יש כבר שלב שני של בניה. בנקודה הישנה תשאר רק האכסניה לצרכי אירוח, כולל מטבח ומזנון.
לסכום:
אני חושב שלמרות שלא היו שינויים כל שהם במגמותיו של ביה"ס, ובאם רוצים להקים בי"ס ראוי לשבח יש לשנות את שיטות העבודה ולעבור מאירגון ומעבודה פרטיזנית לעבודה מאורגנת ומסודרת. לגבש צוות מדריכים המבוסס על כמה חברים מהמשק. לחלק מהמדריכים הנמצאים כעת בביה"ס לאחר גיבוש הצוות הקבוע חייבים להביא גם זמניים. דבר נוסף שיעזור להאדיר את שמו וצורתו של ביה"ס הוא הכרה מושלמת של המשק בנספחים אליו: בית ספר שדה ואכסנית הנוער, ועזרה הדדית ביניהם. חושבני שזהו ענף של הנשק כמו כל ענף אחר היכול לספק דרישות של [ ] חברים מסוימים לעבודה מסוג זה.
לסכום אני רוצה להעלות רעיון מסוים של הקמת "תיכון פנימיה" בממדים לא גדולים בביה"ס, שישתלב בתיכון של המשק, ושמדריכי ביה"ס יהיו המורים בו. לתיכון זה המשק יכול לתת את הטון ע"י שיספק את המורים. אני נכנס במרץ רב לעבודה בשנה הבאה למרות עומס העבודה העצום, ומקווה שהמשק יסמוך ידו על ביה"ס והאכסניה ויעזור לי להעמידם במקום מכובד.
למה סער "סער"
בישיבה שהתקיימה לפני שבוע בין גרעין "סער" לבין כמה חברים, בהם המזכיר ורכזת הצעירים, העלו החברה דעות, טרוניות ובעיקר לדעתי תמיהות. תמיהות על נושאים שונים במשק שאינם ברורים, ואולי ברורים בעצם, אלא מעוררים שאלה: מדוע כך? נראה לי שאותם חברים שישבו אתנו ורוב חברי המשק אינם מבינים ואינם מתייחסים כראוי לתמיהותינו, אולי מכיוון שהפכו בעיניהם קטורים.
דיש פנימי זה בנושאים לא נהירים די הצורך גרם להתפתחות אוירה של "נגד המשק" בגרעין, של "אנחנו ואתם", אשר החריפה והלכה, עד אשר הגענו לשיחה גלויה, בה הבהרנו לעצמנו פחות או יותר רצוננו, והחלטנו לפעול בהתאם.
הגרעין בא למשק כדי לראות, לבחון ולנסות חיי קבוץ ולהישאר בו עקב כל מה שראה, בחן ונסה. בשלב ההשארות בקבוצה עושה האדם קצת חשבון נפש ושואל את עצמו: מה טוב?
גרעין "סער" בא למשק ונסה להכנס לתוכו, ביחידים וביחד. המלה הקוסמת היתה "להקלט". הוחלט להתחיל הכל מחדש, לבחור מוסדות, לארגן פעילות פנימית כדי לשמור על הגרעין, כדי שזה לא יתפורר כך. בבוא היום, בו נצטרך לעשות אותו חשבון נפש, נדע לפחות משהו טוב: יש לנו פה משהו, גרעין, חברה מגובשת, קטנה וקרובה. היתה סכנה שגם זה לא יהיה. זה חלק הגרעין בנסיון ה"הקלטות" במשק, וזה הרבה. זה כולל שיתוף גם בתנאים החברתיים שבמשק ובשאר פעולותיו.
הקיבוץ צריך עכשיו לתת דעתו על אותן תמיהות של הגרעין, שעקרונן רצון לשנות את הקיים, הנראה לו לא טוב, לתת דעתו ולהסביר. והרבה תועיל לענין שיחה חופשית באסיפה, בה יועלו הבעיות. חשוב מדי העינין ונוגע לכל החברים מכדי שיטפלו בו בודדים או ועדה בלבד, כפי שהוצי.
האינטרס של הקיבוץ אומר- אנחנו צריכים את הגרעין, הגרעין רוצה להישאר, אבל אלו הנסיבות. הטענות ברור שתגרומנה לעזיבה, אם לא תידונה ותובהרנה לשני הצדדים. כך, פשוט.
כדי שלא לדבר באוויר וכדי שיהא לחברים שאינם בענינים מושג על מה מדובר, אביא שתי בעיות שהועלו:
עבודה. בנושא זה דובר על עבודה בשדה. מעוט החברים העובד בשדה מונע רקימת קשרים בין החבר'ה לחברי המשק, כיוון שכמעט כל הבנים עובדים בשדה, והדרך הטובה ביותר להכרת אנשים ורקימת יחסים היא דרך העבודה, בה אני מבלים שמונה שעות ויותר יחד. הסתבר בשיחה שחבר'ה הרבים קושרים את הקיבוץ בעבודת האדמה, ולעומת זאת נראית גישת הקבוץ לעבודה זו היום כאמצעי ולא מטרה. הועלו גם טרוניות בקשר למוסר עבודה ירוד אצל אי אלה חברים. בבואנו קיוינו לפגוש דוגמאות שלאורן יתחנך ולאורן נשאף לחנך את הבאים אחרינו. מסתבר שאין התמונה ורודה כל כך, אלא מאי? "כל אחד נותן לפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו". כנראה שאין לנו קנה מידה לגבי יכולת אישית של כל פרט ופרט, ואפשר שזו יכולתם של האמורים לעיל...
חברה. כמעט כל חברי הגרעין בדעה שאין חברי המשק מצטיינים ביחסים שבין אדם לחברו, החל בזלזול מוחלט בברכות השגורות כמו ערב טוב, שלום וכו', וכלה בהתעלמות מוחלטת מן הצורך לקשור לעתים שיחה רצינית עם מאן דהו משלנו. חלק גדול מהגרעין קובל על כך שחברים מסתגרים בחדריהם, ואי אפשר במצב זה לפעול במסגרת, להכיר חברים, להיות מוכר, ונוצר מצב שהשכבה החדשה ממש מנותקת מהמשק, ויש חשש להיווצרות תחום מוגדר, שלדעתי טומן אסון, תוצאות לווי של הסתגרות זו, שאין לזלזל בה כלל ועיקר, היא שחלק גדול מחברי הגרעין שלנו אינו מוכר לחברים. אין אפשרות להציגם, אין אפשרות לקשרם. והדבר מחייב חשבון נפש מעמיק, כי בכך טמון גורלו של "סער" וגורלם של הבאים אחרינו...
אפשר להסביר את ההסתגרות בחוסר פעולות תרבות עד כה. חסרה פעילות חוגים שתאפשר עבודה משותפת, הכרות וכל המשתמע מכך... נפתח דף חדש לתרבות המשק, נפתח פרק חדש בחיי הגרעין, נקווה שהפרק יהא תואם לאותו דף.
( ---)
גרעין "סער": כל אחד במשק מגדיר את גרעין "סער" בדרכו הוא, ונוסחתו הקבועה והמוגדרת מתנופפת לה עם כל רוח קלה.
אני רוצה לשנות קצת מאותה גישה, ולכן אביא אני את "גירסתי", בתקוה שתתרום משהו להידברות בינינו.
גרעין "סער" הוא גרעין "צנוע" בכשרונותיו וצנוע כפשוטו ולא מתבלט (אפשר להתייחס לאותה צניעות בזלזול. אני מעריכה אותה). מעל ומעבר לכך יש בגרעין "סער" אידיאליזם ואידיאליסטים. עובדה- אכפת לנו! אכפת לנו מה נעשה במשק כיום ואכפת לנו מדמותה העתידה של עין גדי. אך נדמה לי שאנו רואים את הדברים בצורה מוגבלת. צורתה של עין גדי כיום היא תוצאה של פשרות. יש הרבה מגבלות אוביקטיביות מיוחדות לעין גדי . לא את כולן אנו רואים ולוקחים בחשבון. משום כך לנו נראים הדברים כסוף פסוק, ואף מועדים להתדרדרות. אם תשתפונו במחשבותיכם ובעיותיכם, תשתנה זווית הראיה שלנו. אולי כך נוכל ללמוד לקבל את הקיים, לכבד אותו וגם להשתתף בתיקונו.
אני מציעה שהדבר יעשה בצורה של חוגי בית, סימפוזיונים מאורגנים, או בכל דרך אחרת. ואני קוראת לכל אלה שיודעים מה שהם אומרים באספות- להענות לנו.
יעל
לאקונום בידידות
"אנו אוכלים כדי לחיות ולא חיים כדי לאכול" (מולרייר, "הקמצן").
יורשה לי להביע מעל דפי עלון נכבד זה תמיהה על האקונום שלנו. מופלא הדבר בעיני שבמחצית השניה של המאה ה-30, בעידן האטום, החלל והקרמבו עדיין משתמשים אצלנו באקונומיה בשיטות פיקוח ובילוש קונבנציונליות. סבורתני שנעיצת מבטים מסמרי שער בכל הנכנס לחדר הקרור, הצצה מקרית (?) בסלי הנשים היוצאות ממנו וחקירות שתי וערב שיכות לתקופתו של שרלוק הולמס ז"ל.
ידיד האקונום! השגי המדע עומדים לרשותך, אנא, נצלם!
יש לי מספר רעיונות לשכלול שיטות הפיקוח באקונומיה. קודם כל ביחס לשמירה על קודש הקודשים של בית הקרור- ה"כלוב". למי שאינו יודע- המונח "כלוב" מתיחס לרשת הסגורה שבחדר הקרור. להבדיל מכלוב הקופים הרגיל, בו נמצא הקוף בפנים ומקבל את הבננות מבחוץ, נעולות אצלנו הבננות בכלוב, ואילו הקוף... ובכן, אפשר להתקין על גבי הכלוב הנ"ל מצלמה משוכללת שתצלם את כל הנכנס לכלוב וכל היוצא ממנו באופן שתתקבלנה שתי תמונות- "לפני" ו"אחרי". קימת כמובן בעיה במקרה שהנכנס לכלוב מתחכם ואינו מוציא את שללו החוצה אלא אוכלו בפנים. בעיה זו אפשר לפתור ע"י התקנת משקל בפתח חדר הקרור. כל אחד ישקל הן בכניסתו והן ביציאתו (אני רק מבקשת לשמור בסוד את התוצאות...). ההפרש במשקל יתן אישור לחשדות (שקימים בלאו הכי) שהנ"ל אמנם אכל משהו בהיותו בפנים. אפשר גם לערוך צלום קרביים פנימי לגלוי הנזק.
רצוי להתקין פעמון אזעקה שיצלצל בחדר האקונומיה ברגע שמישהו עובר את סף חדר הקרור. וזאת למקרים הנדירים מאד, שחורש לא מצליח לגלות זאת (אלוהים יודע באיזה חוש) בכוחות עצמו.
יש גם שיטה יותר חסכונית. ניתן לחבר את ידית הדלת של בית הקרור לזרם חשמלי, באופן שכל מי שנוגע בה יתפחם במקום. זה יביא במשך הזמן לחסכון נכר במספר האוכלים. כמובן שכל המובא לעיל הנם רעיונות בקוים כלליים מאד, אולם אני מניחה שאם חורש יניח לדמיונו להשתולל בכוון זה, נגיע לתוצאות מפתיעות. אני רק מתפלאה שחורש עדיין לא הגיע למסקנה ההגיונית והפשוטה, שהדרך החידה בה יוכל למנוע מחברי המשק, שיש להם תכונה מוזרה לאכול שלוש פעמים ביום, לקחת משהו מבית קרור, היא פשוט לא להביא יותר מצרכי מזון למשק. בהתחלה זה יהיה קשה, אבל אני מניחה שבמשך הזמן יתרגלו. מכל מקום התוצאות של דרך זו תהינה בהחלט על טהרת החסכון...
חנהל'ה
אגב- אני מוצאת לנכון להעיר שכל המאמר הזה, שנכתב כבר לפני כמה שבועות, נראה מיושן ולא מעודכן לנוכח המאורעות המסעירים שארעו לאחרונה באקונומיה. כונתי להתפרצותו של הנוער מזה הרעב לחדר קרור ולאקונומיה. נראה שהצעירים הנ"ל הגיעו ממש לדרגה של תת תזונה, עד כי ברוב רעבונם אכלו יחד עם השניצלים שנועדו ליום המחרת גם כמה נירות ומסמכים. אז ביחס אליכם פניה אישית- רוצים לאכול ניירות? בבקשה! אבל לשניצלים הניחו...
דו"ח פעילות
דו"ח ועדת שרותים
לועדה זו כר נרחב לפעילות בשטח שפור השרות לחברים בענפי השרות השונים. בשלב ראשון חלקנו בינינו את הענפים הדורשים טפול דחוף והתחלנו לטפל במספר בעיות.
המועדון לחבר:
לאחר תרדמה ארוכה התחיל המועדון לפעול (בינתיים ע"י תורנות של זוגות). בכוונתנו למצוא בחורה מטעם סדור עבודה ולצמצם את התורנויות לערב אחד בדבוע בלבד. בעית התוכן התרבותי של המועדון נמצאת בטפול של ועדת תרבות.
מטבח, חדר האוכל:
בענף זה הרבה שטחים לשפור.
1. שפוצים: הוחלט להחליף את הרצפה בצד הצפוני של המטבח. נקוה שלא נצטרך יותר לעבור את המטבח בשחיה...
2. בשטח המקצועי גסטרונומי: טפלנו בהבאת טבח למשק למשך שבועיים לפחות שילמד את הבנות לבשל, לאפות ולערוך תפריטים. הטבח יגיע עוד החודש. נקוה שלא יכזיב, ונהנה מארוחות משופרות גם אחרי דיסע.
3. חלוקת מצרכים: חלוקה שבועית למקררים תונהג בקרוב.
4. ארוחת בוקר של שבת: זו בעיה כאובה. ההצעה לפתרון תובא לדיון באסיפה. אנו מציעים (בתאום עם חורש) להכין עוגות ולהנהיג שתית קפה ועוגה בשבת בבוקר. את העוגות יוכלו לקבל לחדרים או לאכול בשולחנות הראשונים בחדר האוכל. לעובדים בשבת ולרווקים שיהיו מעונינים לאכול ארוחה דשנה יוקצבו מספר שולחנות במרכז ח. אוכל. התנאי- לבא לאכול עד שעה תשע בבקר בלבד. לכל הרעבים- שימו לב באיזה שעה רגילים אנו לאכול בשבת בבקר ומתי רצים כלם לארוחת צהרים- בסך הכל הבדל של שעתיים וחצי. חורש מבטיח להכין בקיץ פירות בצורה מסודרת לכל ההולכים לבריכה, וכן שפור בארוחת צהרים של שבת. אנו מקוים שההצעה תתקבל, ואז לא יהיה יותר חדר האוכל טיילת של עגלות ילדים ומקום בלוי של שבת בבקר. מבחינת ימי עבודה נחסוך אולי חצי יום עבודה.
מספרה:
הוחלט להכשיר חדר בצריף המזכירות למספרה לבנות. ע"י השקעה לא גדולה יקנו כסא מיוחד ושאר אביזרים, ופסח "יתחיל לעבוד על הראשים של הבנות"... המטרה שהחדר ישמש גם את הבנים.
מעבדת צילום:
החלה בעבודתה, וכל המעונינים יוכנסו לענינים.
כל בו:
הכל בו יפתח פעמיים בשבוע אחרי שעות העבודה לשרות החברים. שיטת הרישום תוחלף בפנקסי תלושים. אנו מציעים האלעה בתקציב של 1,5 ל"י לשנה, עקב הכנסת חמרי נקוי חדשים.
לועדה עוד הרבה בעיות לטפול. מרכזי הענפים יצטרכו לדאוג לבצוע החלטותינו לשביעות רצון החברים. אנו חייבים לספר לצבור המעשנים שבעית העשון "בוערת". אנו מטפלים ומבררים. יש אספקטים כלכליים וחברתיים לבעיה חשובה זו. נקוה למצוא פתרון נאות.
שרה ב. [בניהו]
בועדת חברה
מחסן:
הוחלט להביא שוב לידיעת החברים, שבמקרה של אבדן בגד בכביסה או במחסן- אם לאחר שלושה חודשים לא נמצא, יזוכה בעלין=ו לפי ערכו העכשו.
נופש:
צלילה: אושרה לחברים בחירת קורס צלילה באילת בתור נופש.
רכב לחבר לשאינם חברים:
כדי למנוע אפלייה בקרב חברי הגרעינים בין בעלי רשיון לבין חסרי רשיון, הוחלט שרכב לחבר יעמוד לרשות אותם שאינם חברים (רווקים בלבד) רק במידה והוא יהיה מלא.
חופש מיוחד:
כל מי שמקבל "חופש מיוחד" מוותר בזה על כל ימי החופשה העומדים לרשותו, פרט לחופשה השנתית שתנוכה ביחס לזמן שהותו בחוץ (למשל שהות חצי שנה בחוץ במסגרת חופש מיוחד פרושה ויתור על 7,5 ימי חופשה בשנה).
יוצאי גרעין "ערוגות":
בישיבה מיוחדת מוקדשת לבני "ערוגות" הועלו ענינים שונים. הבעיה המרכזית היא של מעין "דור ביניים, המוצא עצמו מעט בצד שבין שכבת הבוגרים ("שדמות" עד "צורים") ובין גרעין "סער", המתגבש עתה לפעילות חברתית. התקיימה ישיבה מורחבת עם גרעין "סער". תקום ועדה מיוחדת לברור וקידום הענינים השונים המשותפים לחברי הגרעין ולשאר חברי המשק.
בתרבות
ערב ששי:
יש כוונה לחדש את ערבי "עונג שבת" אחת לחודש לערך. מהערב האחרון שלמדנו שמחוץ לתכנית, שיש להכינה בצורה מדוקדקת ולא ברגע האחרון, יש שני דברים חשובים נוספים. האחד- הקדמת כל ארוע ביום ששי לשעה תשע ורבע תשע וחצי. אין צורך להדגיש את חוסר ההגיון להתחיל תכנית אחרי השעה עשר, ולכן כדאי כל מאמץ לעשות את הסידורים המיוחדים בשטיפת כלים לפנוי מהיר של חדר האוכל.
חוגים:
המדריך לריקודי עמים יבוא אחת לשבועיים עד שלושה שבועות.
החוג הדרמטי: נפגש היום ומחר בבוקר עם הבמאי החדש יצחק שאולי. נאחל לו ולחניכיו הצלחה.
חוגים ללמוד אנגלית וערבית: יש קשיים בהשגת מורים. נעשה את כל המאמצים להביאם.
יש תכניות ורעיונות נוספים. נשמח לסכמם לאחר מעשה.
דרור [סנדלון]
האפעה וציד המכשפות
לפני מאות שנים יצא דון קישוט להגנת הנדכאים והחלכאים. אנסה גם אני ללכת בדרכו לנוכח ציד המכשפות הנערך מזה דורות על הנחש. הריני לשלוף לשוני מנדנה ולצאת להגנת שמו הטוב של האפעה.
"בית המשפט! מהי אשמתי של האפעה?" ובכן:
תשובה: "הוא נאשם במפלצתיות לשמה, האג ורצח ושנאת ישראל".
לא מניה ולא מקצתיה. אמנם שייך הוא למשפחת הצפעונים, הידועה בשיני הארס המצטיינות בארכן ובכשרן להתקפל על מקומן כלהב אולר ולהמית את החסון שבפילים. אך הנני להעיד שאין כאפעה לדוגמא מופתית ליצור היושב "תחת גפנו ותחת תאנתו", ואלה העובדים בכרם יעידו לפחות על ענין "תחת גפנו". את המשפט "וכתתו חרבותם לאיתים" קיים מזמן, שכן שיני הארס שלו משמשות בעיקר לפרנסה, הוו אומר: לכידת עכברים, לטאות, צפורים, קרפדות ומיני שרצים אחרים, שיחד דינם- קיבתו של האפעה. אין הוא נלחם לא על ביתו ולא על מזונו ולא על זוגתו. בית אמנם אין לו, אך נוהג הוא לשבת בשטח קבטע, מעין טריטוריה אשר אין הוא קנאי לה כל עיקר. אם יפלוש לתוכה זר יחלק איתו את ביתו ואולי אף את מזונו. לעולם לא יהרוג לשם השעשוע, כפי שעושה זאת הקוף האכזרי "הומו ספיינס". תוכלו לשים אפעה שבוע באקוריום יחד עם זוג חרדונים ולחזות במחזה פנטומימה בשם "וגר זאב עם כבש וחרדון עם אפעה ירבץ". גם על מזונו לא יריב, והיה אם יפגשו שני אפעים על גווית עכבר לא יאחזו בו כבטלית הידועה שבתלמוד אלא כל המקדים זוכה, אם כי כמעט תמיד יוותר הצעיר יותר מפאת הכבוד לזקן (עובדה מדעית מוכחת). ובקשר לתככי מין וניאוף: רבות הערים כטרויה שנהרסו בגלל הלנה היפה, ורבים הם הגברים שדפקו ראשם בקיר בגלל הליכתה המעכסת של אישה או רצחו לניד עפעף של אהובה אכזרית. זו לא דרכו של האפעה. עת יפגשו שני אפעים על מפתן דלתה של יפהפיה לא יכישו ולא ירימו קשקש איש על רעו אלא יתמודדו במשחק הנוקרא "להוריד". ירימו את שליש גופם ולעתים את מחציתו וינסו להוריד אפעה את יריבו עם ראשו לארץ. החלש יותר מוכה עם ראשו לארץ עד שכאבו מצנן את דמו, ואז יסתלק. אפילו בניאוף לא תוכלו להאשימו, שכן מספיקה הזדוגות אחת כדי שתוכל נקבת האפעה להטיל ביציה כל שנה במשך חמש שנים. שומרת היא את נוזל הזרע בכיס מיוחד שבפתח הרחם ומשתמשת בו מידי שנה במשך חמש או ארבע שנים.
ולבסוף לגבי שינאת ישראל. רבים אמנם מקרי ההכשה כתוצאה מדריכות רגלים חשופות על זנבות אפעה. אשמתי? תמהני. בואו ודרכו לי על הזנב, ואלוהים עדי אם לא אכישכם עד זוב דם. לעולם לא יכיש אפעה אדם אלא אם יתפסהו ביד, ידרוך על זנבו או ימשוך לו באחד מקשקשיו בניגוד לכוון, שכן אין דבר השנוא עליו יותר ממריטת קשקשיו היפים. אך לעולם לעולם לא יתקיפכם נחש סתם כך. כמו שאמר משה לבני ישראל: "לא חמור אחד לקחתי מכם". כן, גם האפעה מכיש רק את החמורים ההולכים כסומא ודורכים על זנבו.
דורון
במזכירות
הלואה לקרן האיחוד. מזכירות האיחוד פנתה אלינו להלוות לקרן האיחוד 10,000 ל"י ללא מועד פרעון וללא ריבית, כחלקנו בממון תשלום פצויי עזיבה לחברי קב' אלומות. המזכירות שוללת דרך זו של הטלת תשלום ופונה למזכירות האיחוד להטיל מס מיוחד כללי לצרוך ענין אלומות (שאנו מכירים בחשיבותו) על כל משק לפי דרגת המס המקובלת באיחוד.
"אגד": נידונה פרשת השערוריות של שרותי אגד לעין גדי. הוחלט להזמין פגישה דחופה עם מנהל אגף התנועה של "אגד" לפני פנייה לאמצעים אחרים.
ריהוט רווקים: נתקבל דו”ח ועדת שיכון. במגמה לעודד את החברים הרוקים לקנות ריהוט, ינוצלו בנקודות העומדות לרשותם לפי מפתח של 50% המשק 50% החברים.
ערעור על בחירת המחליף לדני כמרכז ו. עבודה. המזכירות מדגישה את ההחלטה משכבר הימים שאין לקיים סרט אחרי אספה ואין היא מערערת על בחירת גדעון כ. בשבוע שעבר.
באספה
נבחרה ועדת נקודה בהרכב הבא: מרכז בנין (יצחק), מרכז משק (שפטל), מרכז נוי (אלי), נחמה, גרימי.
נתקבל ערעור חברים על בחירת גדעון כרמל כמרכז ו. עבודה.
הגבלות תקציבים לבעלי מינוס. נתקבלו ההחלטות הבאות:
יתקיים ברור אישי עם כל "בעלי המינוס".
ינוכה שליש כל שנה מסך התקציב האישי של בעלי המינוס, עד לחיסולו. בעלי מינוס לא יוכלו להוציא יותר מ-50 ל"י מכל תקציב שהוא אלא האישור המזכיר. הובהר לאסיפה שעם תום עונת החופשות יתקיים דיון בבעית התקציבים (כולל בדיקת שיטות אחרות-כסף פנימי או תקציב כולל). במשך השנה יימסר לכל חבר דיווח שוטף על מצבו התקציבי.
התקיים דיון על רשיונות נהיגה לבני "ערוגות". הוחלט לא להתייחס אליהם בנפרד, אלא לקבוע תקנון כולל שיחול גם עליהם. פרק הזמן שעם סיומו יותר לחבר לעשות רשיון ייקבע באסיפה הבאה.
חלפו שבועיים מהחופש הגדול, אך כולנו עוד זוכרים את הערב הניפלא שהגישו לנו ילדינו בסיימם שנת לימודים. לא רק שהיתה זו הופעת בכורה לפני כל הקיבוץ, ושהם הראשונים, ושגדלו פתאום- גם אנחנו כאילו עברנו עוד שלב בחייו של קיבוץ. היה זה פשוט ערב מהנה ומרגש מתחילתו ועד סופו. ואם הראשית כזו- האחרית מי ישורנה?...
תודה רבה לכם ילדים! תודות למורות ולכל אלה שטרחו בהכנת המסיבה!
מי ומי?
עדנה גרד חזרה למשקה מעין צבי אחרי שהות של שנתיים אצלנו. אנו מאחלים לה כל טוב ןמקוים לראותה שוב בעין גדי.
דני אפיק יצא לחו"ל, והדים מטיולו מופיעים מידי פעם על לוח המודעות.
בשבוע הבא תגיע לנו חיה'לה מרמת דוד, הזכורה לטוב לכולנו "מהימים ההם". נאחל לה קליטה טובה בביתנו.
גרימי יצא להחליף את הלל (חופשת לימודים בהאחזות קליה). עבודה נעימה.
צעירים שימו לב! בקרוב מגיעות למשק בנות גרעין "סלעית" למשך חודש וחצי עד לגיוסן.
חזרו מקורס למטפלות 4 בנות גרעין "סער" אירית, ניצה, לאה ורבקה.
יוצאות לקורס מחול שתי קלילות רגליים אירית ותחיה.
השבוע אנו נפרדים ממשפחות רז וברק, היוצאות לטיולן בחו"ל. מאחלים להם טיול נעים ומהנה.
ילדי ביה"ס יוצאים בשבוע הבא (16/7) לקיטנה יחד עם ילדי משמר השרון לכפר ויתקין.
סוף סוף נפתח לאחר פגרה ממושכת מועדון לחבר. בתכנית: תפריט מגוון, עיתונים סנסציוניים ומזוג אויר!
השבוע נערך הבציר האחרון (סיכומים על הכרם נקרא באפיק הבא).
נוקתה ונצבעה הברכה- שחיה נעימה.
ברגע האחרון: לאוטו נולדו גורים- מזל טוב לאם ונחת מהנכדים לחנהל'ה הסבתא.
למה?? למה? למה קונה חורש רק פריגורט כתום?
כי חנהל'ה אוהבת פריגורט חום!
עמוס ר. התחיל לעבוד על הדי 8. כבר בבוקר הראשון לא התעורר. כששאלו אותו לסיבה אמר: "מה אתם רוצים? ישנתי על אוזן שמאל!..."
זה עתה הגיעה! הודעה מאחא:
הצילומים הסתיימו, העריכה החלה. היכונו להפתעות!